Jak ważne są wskaźniki Core Web Vitals?

Core Web Vitals to ważne wskaźniki oceniające jakość Twojej strony internetowej oraz wygodę korzystania z niej. Dobrze przygotowana strona osiągnie w tych wskaźnikach dobry wynik, co zaskutkuje lepszą oceną przez algorytm Google. Tylko szybko działające witryny, dobrze zaprojektowane pod kątem UX, osiągną dobrą lub bardzo dobrą ocenę w tych wskaźnikach.

jak ważne są wskaźniki core web vitals?

Czym dokładnie są Core Web Vitals? Najważniejsze informacje

Core Web Vitals to, w dużym skrócie, podstawowe wskaźniki internetowe, które pokazują Ci jak komfortowe jest korzystanie z Twojej strony internetowej.

  • LCP – Największe wyrenderowanie treści (z ang. Largest Contentful Paint) – to wskaźnik, który pokazuje Ci czas potrzebny do wyrenderowania największego elementu w obszarze, który widzi osoba odwiedzająca Twoją strone internetową.
  • FID – Opóźnienie przy pierwszym działaniu (z ang. First Input Delay) – to ilość czasu jaka mineła od pierwszej interakcji użytkownika do reakcji przeglądarki. Cytując stronę https://web.dev/fid/, najlepszą opcją na zoptymalizowanie wskaźnika FID jest optymalizacja wskaźnika TBT – Całkowity czas blokowania (z ang Total Blocking Time).
  • CLS – Skumulowane przesunięcie układu (z ang. Cumulative Layout Shift) – jest to suma wszystkich wyników dla każdego niespodziewanego przesunięcia układu Twojej strony internetowej. Zmiana rozmieszczenia elementów strony podczas próby interakcji użytkownika ze stroną ma bardzo negatywny wpływ na UX.

Strona google o Podstawowych Wskaźnikach Internetowych

Jak sprawdzić wynik swojej strony internetowej? Lighthouse oraz PageSpeed Insights

W internecie istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić prędkość Twojej strony. W przeglądarkach opartych o Chromium – czyli m.in Google Chrome lub Microsoft Edge – znajdziesz narzędzie Lighthouse. Pozwoli Ci ono na sprawdzenie prędkości Twojej strony internetowej.

By uruchomić narzędzie Lighthouse, wystarczy wejść w narzędzia developerskie – np. w Google Chrome za pomocą przycisku F12, a następnie wybrać w górnym menu pozycję „Lighthouse”. Po kliknięciu przycisku „Analyze Page Load” zacznie wykonywać się test, a po kilkunastu sekundach zobaczysz wynik swojej strony internetowej.

Jest jeszcze drugie narzędzie od Google, które pomoże Ci sprawdzić, jak szybko działa Twoja strona internetowa. Narzędziem tym jest PageSpeed Insights.

W tym narzędziu z reguły wynik będzie nieco gorszy niż w przypadku Lighthouse. Dlaczego? PageSpeed Insights korzysta z „wirtualnego” sprzętu, który posiada celowo nałożone ograniczenia, by pokazać Ci bardziej urealnione wyniki. Które narzędzie jest lepsze? Oba narzędzia są świetne, ale PageSpeed Insights pokaże Ci, jak twoja strona prezentuje się na słabym sprzęcie i na słabym łączu internetowym.

Prędkość mojej strony internetowej w narzędziu PageSpeed. Taki wynik jest bardzo często niemożliwy do uzyskania w przypadku dużych stron internetowych. W przypadku WordPressa, dobrym wynikiem jest wynik powyzej 80 punktów.

Wyżej wymienione narzędzia pokazują Ci również Twój wynik w innych aspektach – takich jak m.in Ułatwienia dostępuSprawdzone Metody oraz SEOWięcej o tym przeczytacie w tym wpisie.

PageSpeed Insights – Czy zielony wynik jest aż tak ważny?

Generalnie zasada dotycząca Core Web Vitals oraz wydajności strony jest bardzo prosta – im wyższy wynik tym lepiej. Jednak samo Core Web Vitals to nie wszystko. Prosta strona internetowa która jest dobrze zoptymalizowana oraz zaprojektowana będzie z reguły miała wynik powyżej 80 lub 85 w PageSpeed Insight w testach na urządzeniu mobilnym. Z kolei sklep internetowy lub skomplikowana aplikacja ten wynik będzie miała gorszy. Im bardziej skomplikowana aplikacja, tym bardziej skomplikowane jest odpowiednie zoptymalizowanie jej – więc tak właściwie osiągnięcie zielonego wyniku w PageSpeed Insights nie zawsze jest możliwe. Sprawdź popularne, duże serwisy jaki mają wynik w tym narzędziu :). W przypadku WordPressa oraz Woocommerce każda kolejna wtyczka ma wpływ na prędkość ładowania strony – a duża ilość wtyczek powoduje tzw. bloat, przez co strona internetowa może ładować się naprawdę bardzo długo. Nawet zaimplementowanie takich usług jak Google Analytics ma wpływ na Core Web Vitals oraz Twój wynik w PageSpeed Insights.

Tworząc strony oraz sklepy internetowe, staram się korzystać z jak najmniejszej ilości wtyczek, a wygląd witryny projektuję ręcznie, a nie za pomocą page builderów, dzięki czemu strona jest szybka, mimo tego że jest oparta na tak dużej platformie jak WordPress.

Wpływ Core Web Vitals na SEO Twojej strony

Core Web Vitals ma duży wpływ na ocenę Twojej strony przez Google. Szybka strona, bogata w treści ma większe szanse na zaistnienie w wyszukiwarce Google od wolno działającej strony, która jest równie bogata w treści. Czynników wpływających na Twój wynik w wyszukiwarce Google jest bardzo dużo – i Core Web Vitals jest zdecydowanie jednym z ważniejszych czynników. Jednak SEO to nie wszystko, i warto po prostu zadbać o to, by mieć szybką i dobrze zoptymalizowaną pod kątem UX stronę internetową. Wolna strona internetowa, która posiada zły, nieintuicyjny interfejs i nie jest prosta w obsłudze z reguły zostanie szybko przez tego użytkownika opuszczona, nawet jeżeli jest bardzo ładna i posiada dużo wartościowych treści i przydatnych funkcji. Z kolei witryna, która jest prosta w obsłudze, szybko działa, oraz jest dobrze zdesignowana pod kątem UX sprawi, że użytkownik chętniej na niej zostanie. I po to właśnie Google stworzyło Podstawowe Wskaźniki Internetowe – dzięki nim dowiesz się czy Twoja strona nie utrudnia użytkownikowi korzystania z niej.

Jak poprawić wynik w Core Web Vitals?

Wynik Twojej witryny zależy w głównej mierze od tego, jak przyjazna jest ona dla użytkownika. Bardzo dużą poprawę w podstawowych wskaźnikach internetowych da Ci przyśpieszenie strony – czyli m.in zoptymalizowanie kodu, zmniejszenie ilości wtyczek, skompresowanie obrazków lub też wgranie cache. Prędkość serwera ma też niemałe znaczenie – droższy serwer, blisko lokalizacji Twoich klientów zapewni im lepsze wrażenia niż tani serwer, który działa w innym kraju.

Nie każdą stronę da się jednak przyśpieszyć – nawet najlepszy serwer nie da rady zapewnić szybkiego ładowania, jeżeli Twoja strona nie jest dobrze zaprojektowana. Duża ilość wtyczek oraz nieużywanego kodu po prostu sprawi, że Twoja strona, niezależnie co z nią zrobisz, będzie działać wolno oraz osiągnie zły wynik w Core Web Vitals i testach PageSpeed Insights.

Warto też zwrócić uwagę na to, jak Twoja strona jest zdesignowana. Różne slidery albo inne „fajerwerki” graficzne zużywające dużo zasobów mogą znacznie pogorszyć UX oraz prędkość Twojej strony, co skutkuje gorszym wynikiem w Core Web Vitals.

Podsumowując

Jeżeli Twoja strona internetowa jest szybka i dobrze zaprojektowana pod kątem UX, to osiągnie dobry lub bardzo dobry wynik w podstawowych wskaźnikach internetowych. W przypadku sklepów internetowych osiągnięcie bardzo dobrego wyniku nie zawsze jest możliwe – ale i tak warto celować w dobry wynik, ponieważ wtedy Twój sklep internetowy będzie lepiej oceniany przez algorytmy Google oraz przez użytkowników.