PageSpeed Insights to darmowe narzędzie od Google, które pomoże Ci w sprawdzeniu jak Twoja strona prezentuje się pod kątem wydajności, SEO, ułatwień dostępu oraz jakości wykonania.

Szybka strona internetowa to podstawa
Wydajna strona internetowa to jeden z kluczowych czynników, jeżeli zależy Ci na obecności w sieci. Praktycznie każdy użytkownik internetu oczekuje, że strona internetowa na którą wchodzi załaduje się błyskawicznie. Google bierze ten czynnik pod uwagę, i w swoich algorytmach wyszukiwania promuje strony internetowe które są szybkie oraz posiadają dobry wynik w Core Web Vitals. PageSpeed Insights to narzędzie, które pokaże Ci jak dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona internetowa, oraz pokaże Ci jakie rzeczy może programista wprowadzić, by Twoja strona internetowa działała jeszcze lepiej.
PageSpeed Insights – wstęp do narzędzia
PageSpeed Insights (w skrócie PSI) to aplikacja, która pokazuje Ci jak dobrze działa Twoja strona internetowa pod kątem wydajności oraz UX. Wpisując adres swojej witryny w tym narzędziu, wyświetlą Ci się dane na temat wrażeń użytkowników oraz dane laboratoryjne na temat działania Twojej strony.
Narzędzie to jest również podzielone na dane z urządzeń mobilnych, oraz na dane z komputerów stacjonarnych. Ważna uwaga – wyniki z warunków laboratoryjnych posiadają specjalnie nałożone ograniczenia, by zasymulować korzystanie ze strony internetowej na słabszych, popularnych urządzeniach.
PageSpeed Insights – sekcja o wrażeniach użytkowników
W tej sekcji znajdziesz dane o prędkości Twojej strony oparte na wrażeniach prawdziwych użytkowników. Zazwyczaj ocena podstawowych wskaźników internetowych w tej sekcji jest wyższa, niż w przypadku danych laboratoryjnych, które znajdziesz niżej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o podstawowych wskaźnikach internetowych, to zapraszam do tego artykułu.
PageSpeed Insights – wrażenia użytkowników wyświetlają „brak danych”
Sekcja o wrażeniach użytkowników wyświetla się tylko w przypadku stron, na których był wystarczająco duży ruch użytkowników z włączonym raportowaniem w przeglądarce opartej o Chromium – czyli np. Google Chrome. Jeżeli Google nie ma wystarczająco danych, to wtedy w tej sekcji wyświetli się informacja o braku danych.
Wyniki laboratoryjne w PageSpeed Insights

Sekcja „Rozpoznawaj problemy z wydajnością” wyświetla wyniki uzyskane w symulacji strony na urządzeniu mobilnym oraz desktopowym, uwzględniając różne warunki sieciowe oraz sprzęt o słabszej wydajności. Główne cztery wyniki – czyli wydajność, ułatwienia dostępu, sprawdzone metody oraz SEO prezentowane są w skali od 0 do 100.
- Wynik 0 – 49 to bardzo zły wynik.
- Wynik 50 – 89 to wynik przeciętny, w przypadku większych stron internetowych lub sklepów wynik wyższy niż 89 jest często bardzo ciężki lub nawet niemożliwy do uzyskania na urządzneiach mobilnych.
- Wynik 90 – 100 to wynik bardzo dobry. Żeby taki wynik osiągnąć, strona musi być dobrze zaprojektowana od samego początku, oraz zoptymalizowana pod kątem prędkości i UX.
Wynik wydajności
Ten wynik jest obliczany na podstawie FCP, LCP, TBT, CLS oraz Speed Index. Jest to bardzo ważny wskaźnik – jeżeli twoja strona internetowa nie ma przynajmniej 50 punktów w tym wyniku, jest ona bardzo wolna. Słabo działająca witryna nie będzie dobrze oceniana przez algorytmy Google – a osoby które mogą być potencjalnymi klientami po prostu z niej wyjdą, gdy będzie się ona wczytywać kilka sekund.
W sekcji „Możliwości” znajdziesz sugestie od narzędzia, które pomogą Ci przyśpieszyć Twoją stronę internetową. Jednak nie każda z tych rzeczy jest wykonywalna – narzędzie nie zawsze jest idealne i czasami może sugerować np. usunięcie kodu, który jest potrzebny do prawidłowego wyświetlania strony :).
Ułatwienia dostępu
Ten wynik pokazuje Ci, jak dobrze jest zaprojektowana Twoja strona internetowa pod kątem dostępności dla jak najszerszego grona osób. Przykładem jest dobre używanie znaczników HTML5, takich jak np. NAV w przypadku menu strony internetowej – co pomaga w korzystaniu z niej osobom, które używają urządzeń takich jak czytnik ekranu.
Sprawdzone metody
Wynik w sekcji „Sprawdzone metody” pokazuje, czy Twoja strona jest wykonana w prawidłowy i zgodny z ogólnymi zasadami sposób. W tym miejscu zobaczysz, czy Twoja strona między innymi używa protokołu HTTPS, czy nie posiada żadnych funkcji które dezorientują użytkownika oraz oraz wiele innych audytów.
SEO
W sekcji SEO zobaczysz, jak dobrze pod kątem SEO Twoją stronę ocenia Google. Są to podstawowe elementy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych – ale są one bardzo ważne. Za pomocą tej sekcji szybko dowiesz się, czy Twoja strona jest czytelna, nie posiada żadnej blokady indeksacji oraz czy zawiera wszystkie tagi które pomagają w pozycjonowaniu – czyli np. tagi alt w przypadku obrazków.
Jak duże znaczenie ma wynik w PageSpeed Insights?
Wynik Twojej strony ma duże znaczenie. Strona która nie posiada dobrych wyników w teście PageSpeed Insights z reguły nie będzie posiadać również dobrych wyników w Core Web Vitals – co może mieć wpływ na to, jak algorytmy Google oceniają Twoją stronę internetową. Wolna strona oznacza też, że użytkownicy, zamiast poczekać aż się załaduje, po prostu z niej wyjdą.